Tuesday, March 1, 2011

Supersoup.


Min Super goda Soppa jag gjorde igår.
Tänkte dela med mig lite, för den är både nyttig och grymt god.

En halv mellanstor Kålrot (Skär upp i tärningar)
3-5 Morötter (Beroende på hur stora dom är, sedan hacka dem)
3-4 Sharlottenlökar (Hacka)
Hacka även ca 1 dl Purjolök
En liten bit Ingefära efter egen smak (Det är nyttigt och mycket gott så jag tar rätt mycket)
1-2 Grönsaksbuljongtärningar
Rapsolja, jag tog även en skvätt Chilliolja, gott med lite sting.
Tofu, fast ( Ca 1,5 dl i tärningar)
2 tsk Vitvins- eller Rödvinvinäger
Sen krydda till med 1 dl Vitt vin.

Lite Basilika och Oregano efter eget behag.


Fräs morötterna, kålroten, löken och ingefäran i oljan en stund. Sedan tillsätt även Tofun så att den får lite smak av det andra + lite stekyta.
Häll på ca 1 liter vatten, vinägern, vinet, i med buljongtärningarna och sedan de övriga kryddorna så att det smakar så gott som du vill att det ska smaka.
Man kan hälla på mer vatten om man känner för det.
Låt småkoka i minst 30 minuter.

Jumjum nam nam!
Enjoy.


E.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...